Tuesday 2 August 2011

Bengaalse Dahlsoep


Dit is een van mijn favoriete soepen. Als klein meisje was ik geen grote fan van deze soep, maar ik was een slechte eter. Inmiddels ben ik deze soep gaan waarderen behoort hij tot 1 van mijn favoriete gerechten aller tijden. Ik heb hem zelf pas sinds kort leren maken en hij smaakt net zo lekker als die van mijn vader. Wat heb je nodig?

- 2 koppen rode linzen
- 3 uien in kleine stukjes gesneden
- 4 teentjes knoflook, fijn gesneden
- 1 tl komijnzaad (djinten)
- 2 laurierblaadjes
- 1 tl paprikapoeder
- 1 tl chilipoeder
- olijfolie
- groente bouillon blokje 
- ruw brood/naan/chappati/turks brood etc..

Warm de olijfolie op in een soeppan. Zodra deze heet is voeg dan de uien en knoflook toe en bak deze totdat ze lichtbruin zijn. Als deze lekker glazig en lichtbruin zijn voeg dan de 2 koppen linzen, de paprika poeder, komijn en chili toe en voeg hierbij 2 liter water en het bouillon blokje. Breng dit op smaak met wat peper en zout en breng het aan de kook. Zodra het kookt zet je het op laag vuur, voeg je 2 laurierblaadjes toe en laat je het 90 minuten koken. Na de 90 minuten haal je de laurierblaadjes eruit en mix je het een klein beetje door met de staafmixer zodat er nog wel wat hardere stukjes doorzitten. Bestrooi evt met wat koriander en serveer er lekker ruw brood bij.


Lieve groet, 


Asha



No comments:

Post a Comment