Tuesday 9 August 2011

Dierenweetjes, diervriendelijk vlees bestaat niet...


Zelf ben ik mij pas bewust geworden van het eten van vlees sinds eind vorig jaar. Ik begon steeds meer medelijden te krijgen met die arme diertjes die alleen maar werden geslacht zodat wij lekker konden eten. Ook mede dankzij mijn poes Bob, die mij kennis heeft laten maken met de dierenwereld. Door haar realiseer ik mij dat ik gek ben op dieren, maar ook dat dieren gevoelens zoals angst en stress hebben. Ik ben in de loop van het afgelopen jaar parttime vegetariër geworden en heb besloten vanaf dit jaar geen vlees meer te eten. Ook ben ik erg geminderd met vis. Zo nu en dan bereid ik nog wat visgerechten voor, maar dit gebeurd heel sporadisch. 





Vroeger was ik een van de grootste vleeseter aller tijden. Ik maakte de meeste lekkere gerechten met veel vlees. Op het moment dat ik geen vlees meer at, ging er een wereld voor mij open. Ik stond in de supermarkt en dacht; Wat moet ik nu maken? Ik kon met vlees van alles bedenken en zonder eigenlijk niet. Vandaar dat ik een passie voor koken heb ontwikkeld. Ik ben mij nu zoveel meer bewust van de ingrediënten en de smaken en er komt meteen een heel stukje creativiteit bij kijken. Je kunt het je nog zo gek niet bedenken, maar er zijn tal van heerlijke vegetarische gerechten te bereiden die zelfs de echte vleeseter waardeert. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik het vlees absoluut niet mis en op deze manier veel meer van mijn eten geniet. Het is toch jammer eigenlijk, dat wij ons niet echt bewust zijn van al het dierenleed en toch maar door eten?

Ik merk vaak dat er mensen zijn die interesse tonen waarom ik ineens geen vlees meer eet. Ik leg dan uit dat ik bepaalde documentaires heb gezien waar ik zo van ben geschrokken. De mensen aan wie ik dit vertel sluiten dan meteen hun oren en zeggen; Ja, dat soort dingen wil je eigenlijk niet weten. Zo was ik eerst ook, maar ik heb mijn ogen geopend en wil graag meer vertellen over dit onderwerp, omdat het mij zo aan het hart gaat.

Het stamt inderdaad uit de oertijd dat wij jaagde op vlees, vis en gevogelte en dus niet meer dan logisch. Inmiddels is het zoveel eeuwen later echt uit de hand gelopen met zoveel vlees fabrieken, KFC's, en zelfs het religieus slachten zonder verdovingen dat er niets meer natuurlijks aan is. 


Hier een aantal dierenweetjes:


In de Nederlandse vee-industrie...
- Worden elke dag meer dan één miljoen dieren geslacht.
- Komt 95% van de dieren nooit buiten.
- Is het afknippen van lichaamsdelen heel gewoon.
- Staan bijna al deze dieren in hun eigen uitwerpselen.
- Er wereldwijd per jaar meer dan 43 miljard vleeskuikens geslacht worden voor hun vlees. Wereldwijd wordt ongeveer de helft van deze dieren gehouden in de bio-industrie waar tienduizenden dieren bij elkaar gepropt zitten in enorme schuren. Het strooisel in deze schuren wordt snel smerig en nat door de ammoniak die vrijkomt uit de uitwerpselen van de kippen. Dit veroorzaakt borstblaren, voetzweren en brandwonden aan de hakken van de vogels
- Veel landbouwdieren gaan, voordat ze geslacht worden, schrikbarend lang op transport waarbij ze ernstig uitgeput, uitgedroogd en gespannen raken. Sommige dieren raken verwond of worden onder de voet gelopen door hun soortgenoten. In de ergste gevallen sterven er vele dieren. In 2001 bijvoorbeeld werden er meer dan 6 miljoen schapen levend vervoerd van Australië naar het Midden Oosten. De dieren reizen soms wel 3 dagen tot de havens en hebben dan nog een zeereis voor de boeg die wel 3 weken kan duren. Zo’n 85000 schapen overleefden deze zeereizen in 2001 niet. 
 
Dit zijn maar een paar enkele weetjes, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Er zijn in de afgelopen paar jaren zelfs onderzoeken gedaan en daar is uitgekomen dat je niet eens vlees nodig hebt om te leven. Er is geen enkele reden om vlees te blijven eten. In groenten en fruit zitten bijna alle stoffen die we nodig hebben. Vegetariërs leven zelfs langer en gezonder dan mensen die vlees eten. Ze blijven goed op gewicht. Ze hebben ook veel minder kans om kanker te krijgen. Sommige volkeren eten al eeuwen geen vlees meer. Ze voelen zich daar goed bij. Voorbeelden daarvan vinden we in India. 
 
 
Soms wordt gezegd: "We hebben vlees nodig. Er zitten belangrijke stoffen voor 
ons lichaam in. Zonder vlees worden we ziek." Dat is waar. Maar die stoffen 
zitten ook in andere voeding. Zo hebben we eiwitten, vitamines en ijzer nodig. 
Maar dat zit ook in volkorenbrood, groenten,noten en melk...
 
Eén ding staat vast. Te veel vlees eten is ongezond. Vlees bevat veel vet en 
eiwitten. Er zitten weinig vezels in. En onze darmen hebben die vezels juist nodig. 
Onze darmen zijn ook niet echt gemaakt om vlees te eten. Sommige stoffen 
uit vlees kunnen we niet verteren. Die worden opgeslagen in ons lichaam. 
Op den duur kunnen we er zelfs ziek van worden.
 
Ook dieren hebben recht op een goed leven. Verenigingen zoals GAIA en 
wakker dier komen daarvoor op. Een vegetariër heeft eerbied voor het leven. 
En dus ook voor het leven van dieren. Voor veel mensen zijn dieren niet meer 
dan een ding. Ze zijn er om gegeten of gebruikt te worden. Maar we hebben 
al lang geen vlees meer nodig om te overleven.
 
Wil je meer informatie hierover? Kijk dan op de volgende websites:
- http://www.wakkerdier.nl/index.php
- http://www.devegetarischeslager.nl/
- http://www.vegetariers.nl/
- http://gaia.be/nl
Lieve groet, 

Asha
Bron: De mooie planeet aarde, Wakker dier

2 comments:

  1. Ik ben volledig met je eens.
    Het gaat dood, dus hoe kan het diervriendelijk zijn?

    Aan de andere kant als er hier vlees gegeten wordt (door manlief en kinderen) dan wel bio vanwege wat er in zit. Maar het belangrijkste is voor vleeseters om de hoeveelheid te beperken.

    Vroeger werd er ook niet 3 keer per dag maar 1-2 keer per week (!) vlees gegeten!

    Goed dat je hierover schrijft.

    Gr,
    Julia

    ReplyDelete
  2. Laats had iemand het over biologisch vlees en het slachten ervan.. ik schoot in de lach en zei 'wat willen ze doen eerst het dier aaien voordat het onder het mes gaat?' (ja ok mssn hebben ze een beter leven maar weet iemand hoe oud een koe of kip wordt als het niet door mensen doodgaat...ik niet)
    Ik heb makkelijk praten ben al mn hele leven vegetarisch.
    Ik ben van mening dat alles om ons heen energie is.
    Van leuke en mooie dingen krijgen we goede energie voelen we ons goed.
    Maar ik heb nooit gesnapt hoe mensen zich kunnen voeden met zulke lage energie een dier slaat doodsangsten uit voordat het op ons bord eindigt hele lage energie dus. Niet gek dat mensen tegenwoordig lijden aan ziekte en depressie het gaat om wat je in je lichaam stopt geef mij maar groente en fruit dat met liefde is geplant en met al de liefde van onze aarde groeit.
    Ik ben het helemaal met je eens mooi geschreven ;)

    Groetjes Famke

    ReplyDelete