Friday 10 February 2012

Melanzane alla parmigiana



Twee weken geleden kwam mijn vriend aanzetten met dit recept. Dus hebben we samen in de keuken gestaan om gezellig te koken en dit te maken. Zelf ben ik lastig in het volgen van recepten en wijk ik al snel af naar een eigen creatie, wat dus ook vaak mis kan lopen. Maar hij houdt zich precies aan de juist hoeveelheden en weliswaar alles lukt altijd als hij kookt! Dus kreeg ik orders met wat ik moest doen en hij volgde exact het recept en er kwam een heerlijk gerecht uit! Gisteravond heb ik mij lopen uitsloven om exact hetzelfde gerecht te maken voor vriendinnen en weliswaar goed gelukt (doordat ik me aan het recept heb gehouden). Wat heb je nodig?

* 3 tot 4 personen
* 60 minuten bereiden
* 30 minuten oventijd

- 4 aubergines

- 2 mozzarella bollen
- 190 gram Parmezaanse kaas
- 2 blikken gepelde tomaten
- 1 grote ui, gesnipperd
- 4 teentjes knoflook fijngesneden
- 1 tl suiker
- verse basilicum blaadjes
- olijfolie
- ciabatta of focaccia


Snijd de aubergines in de lengte in plakken van 0,5 cm tot 1 cm en bestrooi per plak beide zijdes royaal met zout. Laat dit alles in een vergiet uitlekken voor 20 minuten. Verhit inmiddels wat olijfolie in een diepere koekenpan en voeg de ui en knoflook toe en fruit dit voor zo'n kleine 5 minuten. Voeg vervolgens de gepelde tomaten toe (je kunt de tomaten uiteraard ook zelf pellen). Terwijl je dit kookt maak je de tomaten stuk met een houten lepel. Strooi de suiker en wat zout en peper bij en roer dit alles en laat het voor zeker 15 minuten op zacht vuur doorkoken. 

Spoel de aubergines af en dep ze droog met keukenpapier. Verhit hierna olijfolie in een koekenpan en bak de aubergines hierin. Doe dit in delen aangezien de pan te klein is om ze allemaal in 1 keer te bakken. Bak per zijde ongeveer 4 minuten op middelmatig vuur en laat het weer uitlekken op keukenpapier. Doe dit totdat alle aubergine plakken gebakken zijn. Leg vervolgens een goede laag aubergines in een ovenschaal en leg hierover een laagje tomatensaus. Strooi hierover een gedeelte van de Parmezaanse kaas en leg hierop wat plakjes mozzarella. Scheur wat verse basilicum blaadjes stuk en verdeel deze over de mozzarella. Herhaal alles totdat het op is. Mij lukt het meestal in 3 lagen en heb ook vak wat aubergines over die je de volgende dag heerlijk op een broodje met ricotta kunt doen of met falafel en hummus. Eindig met de mozzarella/basilicum laag en verwarm het vervolgens 30 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden. Serveer met ciabatta of focaccia. Eet Smakelijk

No comments:

Post a Comment