Saturday 21 July 2012

Een totaal nieuwe pasta bolognese



Nadat ik mij gister realiseerde dat het inmiddels alweer een jaar geleden is dat ik ben begonnen met deze blog, realiseerde ik me ook dat ik een totaal nieuwe pasta bolognese heb gemaakt. Voordat ik anderhalf jaar geleden vegetarisch werd was 1 van mijn favoriete, makkelijke en snelle gerechten pasta bolognese, met gehakt van de koe uiteraard. Ik maakte dit als er veel mensen over de vloer kwamen, als ik zelf een paar dagen niet wilde koken (ik kwam er zo een aantal dagen mee door) en als ik er gewoonweg trek in had. Ik had een eigen variatie gemaakt op de versie van mijn moeder, met bepaalde groentes en bepaalde kaas. Inmiddels realiseerde ik mij afgelopen week dat ik ook al anderhalf jaar geen pasta bolognese heb gegeten en toen werd het tijd voor de totaal nieuwe vegetarische en gezonde versie van de pasta bolognese, ik moet zeggen, een heerlijk gerecht waar ik nog steeds een aantal dagen mee kan doorkomen. Wat heb je nodig?

* 5 tot 6 personen
* 30 minuten

- speltpasta (ik heb spelt fettucine genomen)
- biologische bolognese saus (nog steeds uit het potje maar dan de bio versie)
- rul vegetarische gehakt
- een half bakje kastanje champignons, in schijfjes gesneden
- een halve prei in ringen gesneden
- zonnebloemolie
- 3 teentjes knoflook in schijfjes gesneden
- 2 tl chilipoeder
- 2 uitjes in halve ringen gesneden

Breng de pasta aan de kook volgens bereidingswijze. Verhit vervolgens ongeveer 3 eetlepels zonnebloemolie in een diepere hapjes pan en bak hierin de ui en knoflook op middelmatig vuur op. Bak dit een kleine 10 minuten door, voeg de champignons en prei toe bak dit op hoger vuur 5 minuten goed mee. Voeg het vega gehakt toe en bak dit nog zo'n 3 minuten goed mee. Voeg de bio bolognese saus toe. Je kunt een laagje water in het potje doen, even goed schudden en dan in de pan toevoegen zodat je de gehele inhoud mee hebt en verwarm alles nog zo'n 5 volle minuten. Als je merkt dat de saus wat droog is voeg dan wat water steeds bij. Strooi de chilipoeder erdoor en serveer met de heerlijke speltpasta. Speltpasta verteert veel sneller, voelt veel lichter en is stukken gezonder dan gewone pasta. Eet smakelijk!

No comments:

Post a Comment