Thursday 23 August 2012

Kruidige hummus met pittige avocado



Gisteravond had ik zin in wat simpels en lekkers. Ik wilde ook niet speciaal boodschappen gaan doen en ik at alleen thuis. Gelukkig heb ik een mooie voorraadkast waar altijd wel wat van te maken valt en soms als je erg creatief bent kun je met maar een paar dingen iets heerlijks maken. Gelukkig heb ik nu nog veel keus en heb ik besloten om hummus te maken wat goed past in mijn ayurvedische lifestyle. Deze hummus is een nog gezondere versie van de hummus die ik voorheen wel eens maakte. Hij is gebaseerd op ayurvedische kruiden en op een ayurvedische manier dus bereid. Ik heb er bewust voor gekozen om kruiden zoals kurkuma erbij te doen wat erg gezond is voor verschillende functies in je lichaam. Doordat de geroosterde sesamzaadjes en yoghurt zijn vervangen door de tahin (sesampasta) en ik een wat extra chilipoeder over de gezonde avocado heb gedaan is dit weer extra goed om het vuur van je spijsvertering aan te wakkeren. Wat heb je nodig?

* 15 minuten
* meerdere personen (kan tot 10 personen gaan)

- 1 blik kikkererwten (nog gezonder zelf 400 gram kikkererwten koken)
- 2,5 eetlepels tahin (sesampasta)
- 2 tot 3 teentjes knoflook, gesneden
- 5 eetlepels sap van een citroen
- 2 tl cayennepeper
- 4 tl komijn
- 4 tl kurkuma (vers of poeder)
- 3 tl korianderzaad
- zonnebloemolie
- paprikapoeder
- chilipoeder
- avocado (afhankelijk voor hoeveel personen je maakt, voor 2 crackers heb je ongeveer een halve avocado voor nodig)
- crackers
- evt. peterselie ter garnering)

Doe de kikkererwten in een kom en voeg hier de sesampasta, knoflook en 2 eetlepels zonnebloemolie bij toe. Doe hier ook nog 5 eetlepels water bij en het citroensap. Voeg hierna de volgende kruiden toe: cayennepeper, kurkuma, komijn en korianderzaad en mix alles zo goed als glad met een staafmixer. Als het erg droog is kun je wat extra water toevoegen. Als alles goed gemixt is kun je de hummus in een bak of op een bord leggen, verspreid hier licht nog een paar druppels zonnebloemolie over en verstrooi er royaal wat paprikapoeder over heen. Je kunt dit evt. met peterselie garneren en natuurlijk ook enkel lekker met broden eten en dippen. Smeer de hummus royaal over de crackers, en leg hierboven stukjes avocado op die je garneert met chilipoeder. De hummus die over blijft kun je het beste in een tupperware bakje in de ijskast bewaren zo blijft hij bijna 1,5 week goed en kun je lekker als broodbeleg etc gebruiken. Eet smakelijk!

No comments:

Post a Comment