Monday 8 October 2012

Pesto aubergine met zoete aardappels uit de oven



Eigenlijk is dit gerecht een inspiratie van 2 dagen. Vorige week was ik ergens gaan lunchen in Leiden en daar heb ik een heerlijke gegrilde aubergine met pesto gegeten. Dit idee bleef steeds in mijn hoofd zitten en ik wilde zodra ik er even tijd voor had een soort gelijk gerecht van maken maar dan uit de oven. De zoete aardappels had ik al in geen tijden meer gegeten en toen ik afgelopen week bij vrienden in Antwerpen bleef eten kreeg ik ook heerlijke zoete aardappels uit de oven erbij. Tijd voor een combi van beide dishes! Wat heb je nodig?

* 2 personen
* 60 minuten (inclusief oventijd)

- 1 aubergine
- 3 grote zoete aardappels
- 2 takjes rozemarijn
- 2 teentjes knoflook in grove stukjes gesneden
- olijfolie
- 3 eetlepels pesto
- 8 zongedroogde tomaatjes of 2 roma of tros tomaten
- geraspte kaas naar keuze (ik heb jonge kaas gebruikt)

Verwarm de oven op 200 graden en schil de zoete aardappels. Snijd deze in partjes of dikkere schijfjes en besprenkel ze wat met olijfolie, peper en zout. Leg deze in een ovenschotel zoveel mogelijk verdeeld en verdeel hier de knoflook en breek de rozemarijn takjes over de aardappels. Hussel alles nog even door elkaar en verwarm dit 45 minuten in de oven. Keer om de 15 minuten alles een beetje om. Was de aubergine en dep deze droog. Snijd de aubergine in de lengte door de helft en snij met een scherp mes een geraamte in de aubergine maar niet tot de schil, dus eigenlijk zodat er blokjes ontstaan. Besprenkel dit met een paar druppels olijfolie en leg de aubergines in de ovenschaal en verwarm de aubergines aan beide kanten 10 minuten in de oven. Kijk even of de aubergine al zachter is en verdeel over het geraamte royaal wat pesto, de tomaatjes (roma of trostomaten gesneden in schijfjes) en bestrooi royaal met kaas. Druppel hier nog wat extra pesto over en leg deze nog 20 tot 25 minuten in de oven. Serveer de pesto aubergine met de zoete oven aardappels.

No comments:

Post a Comment